Door op 8 september 2014

Koopzondag tijdens Strongman Run!

De eerste koopzondag in de gemeente Hellendoorn is een feit en heeft afgelopen weekend plaatsgevonden. De PvdA heeft samen met andere partijen de koopzondag mede mogelijk gemaakt. In het coalitie akkoord “Samen aan Zet” is afgesproken, dat  winkeliers de vrijheid krijgen om vier zondagen per jaar open te zijn. De enige voorwaarde is dat deze zondagen gekoppeld zijn aan een evenement. Om ondernemers en personeel een hart onder de riem te steken, deelde de PvdA in de winkels rozen uit aan de hardewerkers. Een mooie gelegenheid om te horen wat de ervaringen waren over deze eerste koopzondag.

De deelnemende ondernemers, jammer genoeg hadden niet alle winkels hun deuren open, waren zeer positief over de koopzondag zelf.  Over het algemeen vond men de keuze van deze zondag met een sportevenement ongelukkig. De Strongman run is wel weliswaar een groot evenement qua bezoekers, maar de “Brocante Markt” op zondag14 september van Bruisend Nijverdal of de modeshow van zondag 20 september trekken meer winkelend (kopend) publiek. Een verbeterpunt voor de organisatie zelf is dat er voor de volgende keer eerder en meer materiaal beschikbaar moeten zijn om kenbaar te maken dat de winkels open zijn.

De PvdA komt tot de conclusie dat vier zondagen per jaar gekoppeld aan een evenement een goed besluit is, maar dat de keuze voor  welke evenement en de omvang van het evenement door dedetailhandel zelf gemaakt kan worden.