2. Sociaal beleid, werk, economie en inkomen

2. Sociaal beleid, werk, economie en inkomen

Het hebben van betaald werk is zeer belangrijk. Het geeft vrijheid en zelfrespect. De gemeente heeft geen directe invloed op de arbeidsmarkt, maar zij kan er wel alles aan doen om het vestigingsklimaat optimaal te maken en werknemers – ook mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt – te helpen werk te vinden en behouden. Voor wie dat heel lastig is, is vrijwilligerswerk een goede optie tot zelfontplooiing. Vrijwilligers zijn het fundament van de lokale samenleving en moeten worden gekoesterd. Tevens willen wij dat de gemeente experimenteert met een vorm van basisinkomen

2.1. Sociaal beleid

• Het wantrouwen van de burger naar de overheid is groot. Dat is ook niet gek omdat de overheid de burger ook wantrouwend benadert: niets wordt geloofd, alles moet bewezen en elk foutje wordt hard afgestraft. De participatiewet is daar een schrijnend voorbeeld van. Als gevolg daarvan benadert ook de gemeente Hellendoorn haar inwoners zo, vooral in het Sociale Domein. Dat moet echt anders. Daarvoor is een cultuuromslag nodig. De gemeente moet in vertrouwen met haar burgers om gaan en niet vanuit wantrouwen werken. Alleen zo kan de gemeente weer vertrouwen terugwinnen en de burgers echt helpen en bijstaan. Dat de wettelijke kaders (Participatiewet!) de gemeente daarbij soms belemmeren mag geen alibi zijn om die verandering niet door te voeren.
  • Het gemeentebestuur draagt zorg voor een goede en duidelijke voorlichting aan haar inwoners. Dit geldt evenwel zeker voor mensen met een minimuminkomen. Laagdrempeligheid en klantvriendelijkheid bij het aanvragen van onder andere een bijstandsuitkering zijn nodig. Begeleiding van mensen in de bijstand vindt plaats op basis van vertrouwen, met in achtneming van de menselijke maat. Ambtenaren kunnen hiervoor training  Wij staan daarbij voor een goed armoedebeleid en handhaven de huidige regelingen zoals het kindpakket.
  • Bij goede voorlichting hoort ook dat burgers informatie kunnen krijgen over de mogelijkheden voor mensen met een laag inkomen en de groep die er net boven zit, zodat zij deze optimaal kunnen benutten.
  • De Stichting Hulpfonds Hellendoorn, de Stichting Budget Op Orde Maken (BOOM) en het Trefpunt Minima zijn actief in het ondersteunen en begeleiden van mensen die in financiële problemen dreigen te komen. Deze stichtingen moeten dan ook blijvend gesubsidieerd worden, minimaal op het huidige niveau.
  • We voeren een Activiteitenpas in voor minima. Met de Activiteitenpas krijgt deze groep korting op activiteiten op het gebied van sport, cultuur en welzijn.
  • Re-integratie is een prioriteit! Mensen met een uitkering stimuleren en ondersteunen wij om weer aan de slag te gaan, bijvoorbeeld via werkervaringsplaatsen, stageplekken en duobanen, maar eventueel ook als vrijwilliger.
  • De korting op de bijstandsuitkering bij een inwonend kind vervalt. Als twee mensen met een individuele bijstandsuitkering gaan samenwonen, blijft gedurende een half jaar de hoogte van de uitkering gehandhaafd op het huidige niveau (bijvoorbeeld het Tilburgs model).
  • Om te zorgen dat de inwoners met een minimum inkomen beter kunnen functioneren en tegelijkertijd de kosten voor het minimabeleid en bureaucratie te beperken is het belangrijk dat de gemeente gaat experimenteren met vormen van een basisinkomen en/of regelvrije uitkeringen.
  • De PvdA wil dat de gemeente kijkt of armoederegelingen ook beschikbaar kunnen zijn voor mensen die weliswaar wel werk hebben, maar een lager netto besteedbaar inkomen hebben door bijvoorbeeld problematische schulden of hoge maandlasten.

2.2. Inburgering

• Wij ondersteunen alle mogelijkheden die de rijksoverheid biedt om integratie te bespoedigen via inburgeringscursussen en extra investeringen in scholing en opleidingen.
  • De PvdA wil dat de gemeente inwonende statushouders stimuleert en ondersteunt om werk te vinden en, als dat niet direct lukt, vrijwilligerswerk te gaan doen.
  • De PvdA streeft naar een wederzijdse acceptatie van autochtone en allochtone burgers. Wij steunen educatieve en culturele activiteiten in dit kader.
  • Wij vinden de rol van Vluchtelingenwerk hierin erg belangrijk: deze organisatie moet die ondersteuning krijgen die noodzakelijk is om als vrijwilligersorganisatie goed te functioneren.

2.3. Arbeidsmarktbeleid

• De PvdA wil dat de gemeente intensief samenwerkt met het bedrijfsleven om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden of aan het werk te krijgen, waarbij ook aan het bedrijfsleven verplichtingen gekoppeld zijn.
  • De PvdA wil dat de gemeente zich inspant om een goede relatie met het bedrijfsleven op te bouwen en te onderhouden om zich samen in te spannen om jeugdwerkloosheid te verminderen en te voorkomen.
  • De PvdA is voorstander van tandem-banen. Zo kunnen oudere werknemers jongeren veel leren. Bovendien kunnen op deze manier de ouderen langzaam afbouwen en de jongeren instromen.
  • De Participatiewet betekent dat de gemeente hard op zoek gaat naar reguliere banen voor zoveel mogelijk mensen in sociale werkvoorzieningen. Niemand mag buiten de boot vallen. De gemeente organiseert dat zoveel mogelijk mensen naar betaald werken worden geleid.
  • De PvdA wil dat de gemeente bindende afspraken maakt met werkgevers en haalt alles uit de kast om mensen aan het werk te krijgen via scholing, stages en (leer)werkplekken, met behoud van uitkering.
  • De Wet Gelijke Behandeling op grond van handicap of chronische ziekte op het gebied van arbeid moet goed worden nageleefd. De gemeente moet daarbij het goede voorbeeld geven door tenminste 5% arbeidsgehandicapten in dienst te hebben. Ook de wet banenafspraak en daaruit voortvloeiend de participatiewet moet goed worden nageleefd. De extra banen zijn bedoeld voor mensen die niet in staat zijn zelfstandig het wettelijke minimumloon te verdienen, zoals arbeidsgehandicapten en zieke werknemers.
  • Jongeren moeten goed gevolgd worden en zo nodig begeleiding krijgen tot zij structureel werk hebben. Nu vallen jongeren die geen uitkering krijgen maar ook niet studeren of werken, buiten de boot. Stageplekken en werkervaringsplaatsen zijn daarvoor van groot belang.
  • Het gemeentebestuur bemiddelt actief bij het creëren van stageplekken en bij toetreding van schoolverlaters tot de arbeidsmarkt.
  • Het geven van cursussen en/of sollicitatietraining moet bevorderd worden.
  • Het verrichten van vrijwilligerswerk heeft grote waarde en moet zoveel mogelijk gestimuleerd worden.

2.4. Economie

• Bij verkoop van bedrijventerreinen wordt voorrang verleend aan bedrijven die op dit moment al in de gemeente gevestigd zijn en die willen uitbreiden.
  • De PvdA wil dat de gemeente diversiteit bevordert en menging van functies in woonkernen en wijken stimuleert door toestemming te geven aan niet overlast gevende middenstand en ambachtelijke bedrijven om zich daar te vestigen.
  • De permanente innovatie van de middenstand is van levensbelang voor een levendig centrum. De gemeente formuleert beleid en zorgt voor ondersteuning van de middenstand bij hun ontwikkelingen.
  • De PvdA wil dat de gemeente ook overlegt met de ondernemers in Hellendoorn en de Kruidenwijk en faciliteert ze om zoveel mogelijk winkels in stand te kunnen houden.
  • Wij willen stumuleren dat het winkelcentrum van Nijverdal wordt uitgebreid met een verkooppunt voor biologische producten uit de streek, opgezet in samenwerking (coöperatie) met agrariërs uit de directe omgeving.

2.5. Inkoopbeleid

• Duurzaamheid, werkgelegenheid en goed werkgeverschap zijn belangrijke criteria bij het verstrekken van opdrachten aan het bedrijfsleven. Dat houdt ook in dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor arbeidsomstandigheden bij onderaannemers. Wij willen dat hierbij aandacht wordt gegeven aan inclusief ondernemerschap en de doelgroepen uit de banenafspraak.
  • Wij stimuleren de lokale productie van goederen in verband met duurzaamheid. Daarom kiest de gemeente ook bij voorkeur voor leveranciers uit de directe omgeving.
  • Wij willen dat de gemeente haar energie zoveel mogelijk lokaal duurzaam inkoopt.
  • De PvdA wil dat de gemeente zoveel mogelijk opdrachten gunt aan bedrijven die tenminste 5% arbeidsgehandicapten in dienst hebben. Achteraf wordt getoetst of aan de vereiste voorwaarden is voldaan en die de wet banenafspraak en daaruit voortvloeiend wet participatiewet goed naleven.