3. Onderwijs, opvoeding en jeugd

3. Onderwijs, opvoeding en jeugd

Goed onderwijs is de motor van nieuwe welvaart en economische en persoonlijke groei. Goed onderwijs zorgt ervoor dat mensen hun weg vinden naar en op de arbeidsmarkt. Goed onderwijs bereidt mensen voor op een steeds meer internationale samenleving. Goed onderwijs is ook de motor van ieders persoonlijke ontwikkeling en geluk. We hebben het nodig om ons te vormen tot mondige, zelfstandige en betrokken mensen. Onderwijs moet mensen stimuleren en de kans geven het beste uit hun talenten te halen, een heel leven lang. Onderwijs moet zorgen voor brede ontwikkeling en vorming op het gebied van kennis, taal en rekenen, maar ook op het gebied van sociale vaardigheden, creativiteit, natuur en cultuur, geschiedenis en burgerschap. In ons onderwijssysteem moet de ontwikkeling van hoofd, hart én handen een plek hebben. Dan komen zowel het individu als de samenleving vooruit.

3.1. Onderwijs

• Het is van groot belang dat vroegtijdig de problematiek van kinderen in probleemsituaties wordt herkend. Waar nodig moeten deze jongeren persoonlijke begeleiding krijgen om het beste uit zichzelf te kunnen halen.
  • Wij geven prioriteit aan het bestrijden van taalachterstanden en analfabetisme.
  • De PvdA streeft ernaar om minimaal één basisschool per kern te handhaven die voor iedereen toegankelijk is, en daar waar op dit moment een openbare basisschool is, deze te behouden.
  • De PvdA stimuleert het voortgezet onderwijs (Reggesteyn) om midden in de lokale samenleving te staan en samenwerkingsrelaties voort te zetten en uit te bouwen met onder andere het ROC (aansluiting MBO bij lokale bedrijfsleven); met de cultuur (cultuureducatie i.s.m. ZINiN) en met de sport (Opleiding Sport, Dienstverlening en Veiligheid).
  • Schooluitval en schoolverzuim moet worden voorkomen. Wij zijn voor een strikt handhavingsbeleid ten aanzien van schoolverzuim en schooluitval, onder andere met behulp van de bevoegdheden van de leerplichtambtenaar.
  • Onderwijs is meer dan alleen leren. Het dient ook een sterk vormend karakter te hebben. Wij zijn er daarom voor dat de gemeente bijvoorbeeld een aanbod doet om leerlingen te betrekken bij het onderwerp duurzaamheid en de continuering van de maatschappelijke stages te stimuleren en te ondersteunen.
  • Wij stimuleren zeker ook in relatie met de ontwikkelingen op het gebied van het passend onderwijs en in de jeugdzorg de samenvoeging van het onderwijs, peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang in één portefeuille. Hierdoor kunnen Integraal Jeugdbeleid en doorgaande ontwikkelingslijnen ook politiek gewaarborgd worden.
  • Door een flexibele en multifunctioneel gebruik van schoollokalen dient leegstand zoveel mogelijk voorkomen te worden.

3.2. Jeugd

• Alle kinderen moeten kunnen blijven meedoen. De bestrijding van armoede bij kinderen heeft de grootst mogelijke aandacht. Kinderen moeten niet de dupe worden van de financiële omstandigheden van hun ouders, wij houden het kind pakket in stand.
  • De PvdA wil dat de gemeente voor een goede toeleiding zorgt naar het aanbod van opvoedcursussen voor ouders die dit nodig achten.
  • Jongerenwerkers blijven actief om een goed contact met jongeren te houden die het thuis niet altijd kunnen vinden. Hiermee kunnen excessen worden voorkomen, maar vooral ook wordt aan de jongeren de mogelijkheid geboden een plek in onze maatschappij te creëren.
  • Wij vinden dat als er zich mogelijkheden voordoen voor nieuwe vrijetijdsgelegenheden voor jongeren, de gemeente zich heel loyaal moet opstellen en moet meedenken en meewerken aan initiatieven daartoe.
  • De PvdA wil dat de gemeente zich blijft inzetten om problematisch alcohol- en drugsgebruik bij jongeren te verminderen door middel van bijvoorbeeld voorlichting.
  • Kinderen opvoeden doen we als gehele gemeenschap. Als een kind voor hulp in beeld komt bij de gemeente dan moet er gekeken worden naar de gehele gezinssituatie, het gehele probleem moet worden opgelost. Als ouders ook hulp nodig hebben moeten we niet alleen het kind behandelen. We gaan hier uit van het goede voorbeeld geven hoe dingen wel kunnen en horen.
  • We gaan als gemeente proactief om met jeugdproblemen, we kijken daarbij vooral wat wel kan en sporen gezinnen zo goed mogelijk aan om situaties te verbeteren waarbij creatief gekeken moet worden naar oplossingen.
  • Hulp moet toegankelijk zijn voor iedereen, als een gezin hulp niet kan betalen, dan moeten we als gemeente kijken hoe we dat op kunnen lossen.
  • Wij willen als PvdA graag een onderzoek of de huidige hulpverlening op de goede plek terecht komt, of problemen systematisch bij de kern worden aangepakt en kinderen en gezinnen er daadwerkelijk beter van worden.