Actuele politiek

7 mei 2023

Van de fractie

Actuele politiek: In de gemeenteraad van Hellendoorn is de spreekwoordelijke bom gebarsten, de coalitie is definitief uit elkaar gevallen nu VVD en GL het vertrouwen in Lokaal Hellendoorn (LH) als coalitiepartner hebben opgezegd. Eigenlijk zat dit er al aan te komen, de verhoudingen waren niet al te best tussen het college en de fractie van LH en ook tussen de coalitiepartners waren tijdens de vergadering de spanningen te merken. 10 mei zal er een duidingsdebat plaatsvinden. De vraag zal echter vooral zijn wat het CDA wil. De voor de hand liggende alternatieve coalities zijn immers of LH + CDA met 14 zetels of GL + VVD + CDA + Samen Hellendoorn (SH). Andere opties zijn er eigenlijk niet anders dan een minderheidscollege die telkens meerderheden zal moeten zoeken. Hoe het college er dan vervolgens uit zal zien is dan ook de vraag. In principe zijn wij voor handhaving van het huidige college. De fractie zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.

Windenergie: Het andere actuele politieke onderwerp is windenergie. Vanuit een afspraak met de provincie moeten er voor 1 juli zoekgebieden voor windturbines worden aangewezen anders neemt de provincie de regie over. De provincie is ook eigenlijk bevoegd gezag. De PvdA fractie vind het samen met een groot deel van de energie werkgroepen dat de gemeente de regie moet houden. Wij vinden als fractie bijvoorbeeld dat 100% lokaal eigendom belangrijk is zodat de opbrengsten lokaal blijven. De provincie heeft hier slechts een minimum van 50%. Ook willen wij nadrukkelijk dat lokale werkgroepen mee blijven praten. Op dit moment ligt er echter een concept amendement van het CDA samen met lokaal Hellendoorn om beleid pas te laten ingaan in 2030. Een poging om te traineren, het effect zal dan waarschijnlijk zijn dat de provincie elk windmolenplan in behandeling kan nemen, ongeacht hoe wij hier lokaal over denken. Wij zullen er alles aan doen om de raad ervan te overtuigen dat dit geen goed idee is