PvdA Hellendoorn presenteert het verkiezingsprogramma

3 februari 2022

Sociaal en Duurzaam, vooral nu!

Lees het gehele verkiezingsprogramma via deze link

Wat gaat de Partij van de Arbeid Hellendoorn in 2022-2026 voor u doen?

We staan als samenleving voor grote uitdagingen. Corona, de klimaatcrisis, veel te weinig betaalbare woningen, de toenemende kloof tussen arm en rijk. Op de epidemie hebben we weinig invloed, maar aan de andere problemen kunnen we des te meer doen. De PvdA wil daar de komende vier jaar flink mee aan de bak. De mensen met de smalle beurs moeten het eindelijk beter krijgen. Daar mag u ons aan houden.

Wij geloven in een samenleving waarin niemand aan de kant staat en we samen oplossingen vinden. Daar hoort een gemeente bij die inwoners helpt in plaats van tegenwerkt.

Zekerheid van wonen

Wij willen dat onze inwoners de zekerheid krijgen van een betaalbare woning. De PvdA Hellendoorn gaat daarom de komende jaren inzetten op het bouwen van meer woningen voor alle inkomensgroepen, maar vooral voor starters en mensen met een smalle beurs. Het gemeentebestuur moet hier meer op sturen en projectontwikkelaars dwingen ook goedkope woningen te bouwen. Zowel in het centrum van Nijverdal en Hellendoorn als in de kleinere kernen.

Energie en klimaat

De PvdA wil helpen uw energierekening te verlagen. De gemeente moet meer inspanningen doen om inwoners te helpen hun woning energiezuiniger te maken. Het Rijk stelt daar de komende jaren  veel subsidie voor beschikbaar. Die moet snel en goed worden ingezet. Als eerste voor de mensen met slechte huizen en lage inkomens.

Ook de huurders moeten daarbij worden geholpen en we zullen daar met Reggewoon bindende afspraken over maken.

Onze energie moet duurzaam worden opgewekt. Wij willen dat grootschalige energieprojecten in onze gemeente eigendom zijn van onze eigen inwoners en niet van buitenlandse bedrijven. Lusten en lasten worden eerlijk verdeeld.

Sociaal en gelijk

De gemeente moet vooral sociaal zijn en dat blijven. Ook in financieel moeilijke tijden. Mensen die thuis hulp nodig hebben en gebruik maken van de WMO, krijgen die ondersteuning ook. We gaan ons er ook voor inzetten dat de gemeente een proef gaat doen om mensen met een bijstandsuitkering die bescheiden inkomsten uit arbeid hebben, hen daar een groter deel van te laten behouden. Dit om de armoedeval tegen te gaan.

Ook zijn we voor het instellen van een informatiepunt dat inwoners helpt bij ingewikkelde gemeentelijke documenten.

Verkeer en mobiliteit
We zijn voor goed en betaalbaar openbaar vervoer. Niet iedereen heeft een auto en is daarom van de (buurt)bus of trein afhankelijk. We zijn tegen het afstoten van onrendabele buslijnen. Verkeersveiligheid staat ook bovenaan. Vooral fietsers, voetgangers en minder validen moeten zich veilig voelen op straat. Goede fietsverbindingen en veilige oversteken zijn onmisbaar.

Helpt u ons hierbij? Stem sociaal, kies PvdA, lijst 7

Lees het gehele verkiezingsprogramma via deze link